
MEDIA

Znalezienie bardzo dobrej jakości owoców nadających się do długiego transportu będzie wyzwaniem w tym sezonie
Kupujący polskie jabłka postępują ostrożnie ze względu na wyższe ceny, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Od początku sezonu eksport odbywa się w bardzo stopniowym tempie. Ze względu na wyższe ceny w Polsce, ogólnie rzecz biorąc, rynki eksportowe kupują jabłka powoli i ostrożnie. Klienci mają również możliwość zakupu z różnych innych krajów produkujących jabłka w Europie, ponieważ Polska nie jest ich jedyną opcją”.

Ataki na statki handlowe wywołały wiele zamieszania, paniki i stresu
Zakłócenia w transporcie z Europy do Azji są prawdziwym problemem dla polskich plantatorów jabłek. Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa, wyjaśnia: „Doszło do wielu zakłóceń w handlu poza UE, szczególnie na rynkach Bliskiego Wschodu, Indii i Dalekiego Wschodu, z powodu trwających ataków na statki handlowe w Kanale Sueskim, a dokładniej w Zatoce Adeńskiej. Zazwyczaj okres po Bożym Narodzeniu to początek sezonu dużego popytu, ale ta kwestia wywołała wiele zamieszania, paniki i stresu wśród nas, a przypuszczam, że także wśród innych eksporterów z UE”.

Zakończymy sezon jabłkowy w ciągu najbliższego tygodnia lub dwóch
Kryzys na Morzu Czerwonym utrudnił znalezienie odpowiedniego transportu jabłek z Polski do Azji i na Bliski Wschód, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Po Nowym Roku popyt z Azji i Bliskiego Wschodu był bardzo duży, pomimo kryzysu żeglugowego na Morzu Czerwonym. W tym czasie znalezienie dostępnego transportu było największym wyzwaniem, które kosztowało nas kilka potencjalnych umów. Sytuacja nie poprawiła się od tego czasu, ale wręcz się pogorszyła, w tym sensie, że czas żeglugi jest jeszcze dłuższy, a my widzimy późniejsze daty wypłynięcia z powodu opóźnienia w przypływających statkach”.

Dostępność wysokiej jakości jabłek eksportowych stanowiła duże wyzwanie
Pomimo solidnego polskiego sezonu jabłkowego w turach produkcji, sezon był pełen wyzwań logistycznych, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Ogólnie rzecz biorąc, sezon jabłkowy był dla nas skoncentrowany na wolumenie. Naszym zdaniem mieliśmy udany sezon eksportowy, wysyłając około 10 000 ton metrycznych jabłek. Jednak musieliśmy zmierzyć się z pewnymi skargami od naszych klientów, że z powodu długiego i opóźnionego czasu transportu, niektóre słabsze owoce nie dotarły do miejsca przeznaczenia w dobrym stanie”.

Znalezienie bardzo dobrej jakości owoców nadających się do długiego transportu będzie wyzwaniem w tym sezonie
Kupujący polskie jabłka postępują ostrożnie ze względu na wyższe ceny, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Od początku sezonu eksport odbywa się w bardzo stopniowym tempie. Ze względu na wyższe ceny w Polsce, ogólnie rzecz biorąc, rynki eksportowe kupują jabłka powoli i ostrożnie. Klienci mają również możliwość zakupu z różnych innych krajów produkujących jabłka w Europie, ponieważ Polska nie jest ich jedyną opcją”.

Mamy dostęp do jabłek Royal Gala lepszej jakości w porównaniu z rynkami konkurencyjnymi
Dostępność jabłek dobrej jakości jest tak niska, że nie udało się zaspokoić całego popytu, pomimo eksportu większej ilości niż firma w zeszłym roku, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Z powodu niedoboru podaży jabłek o jakości eksportowej nie byliśmy w stanie sprostać popytowi, jaki otrzymaliśmy od naszych stałych klientów, nie mówiąc już o nowych zapytaniach.

Jeśli te odmiany jabłek staną się droższe, popyt będzie tylko słabszy
Po słabym listopadzie polski eksport jabłek powoli ponownie nabiera tempa, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Sezon rozpoczął się na bardzo wysokim poziomie do wszystkich kierunków eksportu i uległ spowolnieniu od listopada. Jednak stopniowo zaczęło znowu nabierać tempa i mam nadzieję, że tak będzie dalej. Dotarło kilka pierwszych dostaw w tym sezonie i mamy bardzo pozytywne opinie od wszystkich odbiorców.

Sezon na jabłka w Polsce rozpoczął się bardzo wcześnie i pozytywnie dla nas
Globalna sytuacja logistyczna odciska swoje piętno na branży świeżych produktów. Ponieważ brakuje kontenerów, a ceny za wysyłkę znacznie wzrosły, jest to wyzwanie dla polskiego sezonu jabłkowego. Jeden z eksporterów twierdzi, że udało mu się zbudować solidne relacje z firmami logistycznymi, aby mieć pewność, że jego przesyłki będą traktowane priorytetowo.

Polskie jabłka są bardzo dobrze przyjmowane w Indiach
Chociaż zbiory polskich jabłek będą niższe niż w poprzednich sezonach, Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa, nie uważa, że jest to niepokojący spadek wolumenów: „Jeśli porównamy obecny sezon jabłkowy z dwoma poprzednimi sezonami, wolumeny są obecnie rzeczywiście nieco niższe. Nie są jednak na rozczarowująco niskim poziomie, ponieważ w Polsce uprawia się znaczną ilość jabłek. Niektóre odmiany będą miały mniejszą dostępność, podczas gdy inne będą miały nawet większe wolumeny niż w zeszłym sezonie, dzięki nowym plantacjom. Prawdziwe liczby poznamy w październiku i wtedy będziemy mogli określić, w jakim stopniu ogólna produkcja jest niska, a w jakim nie”.

Polskie jabłka są bardzo dobrze przyjęte w Indiach
Choć zbiory polskich jabłek będą niższe niż w poprzednich sezonach, Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa, nie uważa, że jest to niepokojący spadek wolumenów: „Kiedy porównasz bieżący sezon jabłek z dwoma poprzednimi, wolumeny są obecnie rzeczywiście nieco niższe. Nie są one jednak na bardzo niskim poziomie, gdyż w Polsce uprawia się pokaźną ilość jabłek. Niektóre odmiany będą mniej dostępne, inne dzięki nowym plantacjom będą miały jeszcze większe wolumeny niż w zeszłym sezonie. Rzeczywiste liczby poznamy w październiku i wtedy będziemy mogli określić, w jakiej kondycji jest ogólna produkcja”.

Wielu rolników nie chciało ponosić wysokich kosztów przechowywania
Polskim plantatorom jabłek zależało na jak najszybszej sprzedaży swoich jabłek, aby uniknąć kosztów przechowywania produktów, mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa: „Sezon na jabłka w Polsce rozpoczął się z dużym impetem. Jakość owoców jest niezwykle zadowalająca, zarówno pod względem wielkości, kształtu, pełnego koloru i ładnego wyglądu. Mieliśmy też kilku klientów z Azji, którzy odwiedzali nas w naszych sadach i dzielili się podobnymi przemyśleniami na temat tegorocznych zbiorów.

Większy popyt na polskie jabłka w Azji, wolniejsza sprzedaż w Afryce i na Bliskim Wschodzie
Polskie jabłka sprzedają się szybciej niż w zeszłym roku – mówi Aniruddh Ramesh, dyrektor polskiego eksportera jabłek LVMG Grupa. Nie oznacza to jednak, że producentom wcześniej zabraknie jabłek w tym sezonie. „Od czasu zbiorów wysłaliśmy stosunkowo więcej owoców niż w zeszłym roku, ze względu na większe zbiory, a także duży popyt na nasze marki na światowym rynku eksportowym. Na pewno sytuacja kontenerów i żeglugi globalnej jest znacznie lepsza niż w zeszłym roku o tej porze. Na początku sezonu kupiliśmy mnóstwo dobrych owoców prosto z sadów i przechowywaliśmy je w naszych magazynach. Oznacza to, że mamy stale dobre dostawy, które pozwalają zaspokoić zapotrzebowanie naszych klientów na owoce wysokiej jakości.